تاثیر استفاده از چادر در سبک زندگی خانواده های چادری

تاثیر استفاده از چادر در سبک زندگی خانواده های چادری

زندگی خانواده های چادری با بقیه فرق دارد، خانواده های محجبه ها درست است که به صورت کلی یک طور هستند، اما خانواده های چادری یک خبر دیگر می دهند؛ انگار می گویند من می توانستم چادر نداشته باشم، اما حالا که چادر دارم، ماهواره ندارم، آرایش ندارم، عروسی ما هم اینطوری نیست، سفره خود را اینطوری نمی اندازیم، با فلان خانواده ها هم رفت و آمد نمی کنیم، یعنی خود این چادر مسائل دیگر زیادی را به دنبال خود می آورد.

نکاتی هست که خود چادری ها هم شاید به آن ها توجهی نداشته باشند؛ چرا ما به این پوشش چادر می گوییم؟ در فارسی ما چادر یک خانه موقت است؛ عشایر یا افرادی که می خواهند خانه موقت داشته باشند، از چادر استفاده می کنند؛ خانه ای برای تغییر تغییر مکان آسان است.

آیه قرآن می گوید که «و قرن فی بیوتکن»، خانم های مؤمن (خطاب زنان پیامبر (ص) هستند) و اگر بقیه هم انجام دهند کار خوبی است که اهل خانه باشند، در خانه های خود استقرار داشته باشید، در خانه های خود بمانید، بدون ضرورت خارج نشوید، پس خانم مؤمن اهل خانه است، اما یک موقعی ضرورت دارد که بیرون بیاید.

باید چکار کند که به دیگران بگوید «من همان هستم که همیشه در خانه هستم»، بنابراین با چادر بیرون می آید که اگر خانه خود را ترک کرده ام، کماکان در خانه موقت خود به نام چادر قرار دارم. یک ظرافتی در استخدام کلمات وجود دارد.

در زمانی که دنیا با سرعت با فیلم ها، موسیقی ها، انواع و اقسام وسایل دیگر به سمت شهوت حرکت می کند، شهوت دختران و پسران ما از سطح اولیه بالاتر می آید و از استاندارد خارج می شود؛ این کاری است که در تمدن غرب صورت می گیرد، به خاطر فروش، سرمایه داری یا هر موضوع دیگری که برای آن ها مهم است، از این مسأله استفاده می کنند؛ این سوء استفاده خیلی دقیق است.

برای اینکه بتوانند به هدف خودشان برسند و فضا را شهوانی کنند، باید جذابیت های جنسی زیاد شود؛ این فرهنگ به صورت دقیق نقطه مقابل فرهنگ چادر است؛ نه فقط حجاب، چون چادر یک سطح بالاتری است؛ برای رسیدن به این مقصود باید چادر را بزنند؛ هر روز با وسیله ای مانند فیلم یا چیزهای دیگر این کار را انجام می دهند.

بگذارید مقداری شما را به بعضی مسائل مشکوک کنم؛ در چند دهه اخیر در خیلی از فیلم های ما (البته با تذکرات داده شده این اواخر کمتر دیده شده است) کلفت های خانه چادری و خانم های خانه آرایش کرده و مانتویی بوده اند؟ این مسأله عادی است؟ این تصویر چه پیامی دارد؟ می خواهد سطح نگاه را تنزل دهد و بگوید این ها که چادری هستند، موقعیت اجتماعی بالایی ندارند؛ این می توانست برای ما ضربه خیلی سنگینی باشد.

در حالی که خدا جلباب را لباس سه گروه معرفی کرده است؛ «یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین» «همسرانت، دخترانت و زنان مردان مؤمن» که از جلباب استفاده کنند؛ بالاترین موقعیت اجتماعی یک زن در جامعه پیامبر زن پیامبری است که رئیس حکومت است؛ خانم های چادری، برندشان برند عالی ترین رتبه خانواده حاکمیت یعنی زنان و دختران پیامبر است؛ به این وسیله کلاس اجتماعی چادر را بالا می آورد.

اما سطح بازی شروع شده را فقط در گرانی نبینیم؛ سطح مبارزه با چادر خیلی عمیق است؛ الان وارد بحث قبل از انقلاب و زمانی که حکومت های طاغوت رضاخان و محمد رضا سر کار بودند و هر کاری دلشان می خواست می کردند نمی شویم، اینجا درباره زمان خودمان گفت وگو می کنیم.

بسیاری از زنان متدین ما در موقعیت های اجتماعی بالایی هستند، نماینده مجلس، مدیر کل، مدیر مدرسه و زن وزیر است و موقعیت ممتازی دارد؛ این ها چادری هستند، اما ما چطور بازنمایی کرده ایم؟ بسیاری از زنان متدین ما که اهل خیابان و حتی فضای حقوقی و پست اداری نبودند، کسانی را پرورش دادند که دنیا را تکان داده اند؛ مانند مادر امام خمینی یا مادر مقام معظم رهبری و مادر خیلی از شهدا که در خانه نشستند و این ها را تربیت کردند که اگر می خواستند بیرون بیایند، می توانستند موقعیت های اجتماعی زیادی را داشته باشند؛ اما نشستند و انسانی را در سطح دیگری پرورش دادند.

ضربه دیگری را در این حوزه به نوع استفاده از چادر زده ایم؛ کسی چادر سر کرده است که لیاقت آن را نداشته، کسی چادر را به صورت سهل انگارانه مانند زورو یا شنل استفاده می کرده است؛ این مسأله در فیلم های ما هست؛ آن فردی که اصلاً اعتقادی به چادر نداشته آن را پوشیده، استفاده در آن فیلم اشکال داشته و ذاتاً هم به این چادر اعتقاد نداشته است؛ این هم یک حوزه ضربه به چادر است که من به این نوع عملکرد مشکوک هستم.

چادر معنا دارد؛ وقتی کسی چادری است، چادری است؛ یعنی سطح حریم او با نامحرم زیاد است؛ شما نمی توانید یک چادری که با نامحرم بگو و بخند کند یا به قول خودشان با روابط عمومی بالا باشد را نشان دهید؛ این به هم ریختگی نشانه و پیام آن واقعیت خارجی است.

چادر برای کسی است که سطح حریمش را با مخاطب زیاد می کند؛ بعد این خانم آرایش کند، با نامحرم خنده و گفت وگو کند، مدل استفاده او آزاد باشد، این چه کار می کند؟ معنای چادر را از آن می گیرد؛ یعنی پیام می دهد که هر که چادری است باید اینگونه باشد؛ اینجا می آید و مخلوط می کند.

این نوع بازنمایی از فرد چادری پیام چادر که این فرد، حافظ، حصون و مراقب است را از بین می برد؛ می گویند که اگر چادر هم می پوشد معلوم نیست که آدم سالمی باشد؛ چون پیام های تصویری گذشته مدعی این مطلب بوده است.

برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه

دیدگاهتان را بنویسید